دانستنی های الکترونیک

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۹۵/۱۱/۲۷
    IC

IC

ICها:


{mosimage}IC از دو کلمه انگلیسی (integrated circuit) گرفته شده که به معنی مدارهای مجتمع می باشند


مدارهای الکتریکی ازتعداد زیادی قطعه یا المان الکتریکی تشکیل می‌شدند که فضای زیادی را اشغال می کنند اختراع
مداذهای مجتمع این مشکل مدارات الکتریکی و نیز کا هش توان الکتریکی بالای آنها را جبران کرد از دیگر مزایای مدارات مجتمع سرعت بالای آن نسبت به مدارات الکتریکی است.


معرفی آی سی های مربوط به گیت های منطقی

در این مطلب به معرفی آی سی های مربوط به گیتهای منطقی که در زیر به آنها اشاره شده می پردازیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گیت ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

گیتAND           گیتOR           گیت NOT           گیت NAND

گیت NOR         گیت         XOR گیت XNOR

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آی سی های مربوط به این گیت ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

گیتAND

کار را با آی سی مربوط به گیت منطقی ANDشروع می کنیم.آی سی های زیادی در رابطه با این گیت وجود دارد.که در اینجا آی سی  74HC08را به شما معرفی می کنم.این آی سی حاوی 4 عدد گیت منطقی AND است.

در این آی سی پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است.


فرمول مربوط به گیت AND

با توجه به فرمول زیر زمانی این گیت منطقی خروجی یک یا HIGH دارد.؛که هر دو ورودی آن یک باشد.در واقع در ضرب منطقی زمانی خروجی یک می شود که هر دو ورودی یک باشند.در غیر اینصورت خروجی صفر یا LOW استهمچنین اگر هر دو ورودی یک باشند خروجی نیز یک یاHIGH می شود.

 

گیتOR

در این بخش آی سی  74HC32را  که مربوط به گیت OR میباشد را به شما معرفی می کنیم این آی سی نیز حاوی 4 عدد گیت منطقی AND است.

این آیسی دارای 4 گیت OR مجزا است.پایه تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است.

فرمول مربوط به گیت OR

همانطور که می دانید.زمانی خروجی گیت OR که پایه 3 است یک یا HIGH می شود.که یکی یا هر دو ورودی آن یک یا HIGH باشدیا به عبارتی زمانی خروجی این گیت یک یا HIGH می شود.که هر دو ورودی آن صفر یا LOW نباشد. همچنین اگر هر دو ورودی یک باشند خروجی نیز یک یا HIGH می شود.

 

گیت NOT

آی سی 74HC04 که شامل 6 گیت NOT مجزا می باشد پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است. هر گیت NOT دارای یک ورودی و خروجی است.،

فرمول مربوط به گیت OR

خروجی این گیت همواره عکس مقدار ورودی است.اگر ورودی یک یا HIGH باشد.،خروجی آنLOW یا صفر است.و اگر ورودی آن LOW یا صفر باشد.خروجی آن HIGH یا یک می شود.

 

گیت NAND

در آی سی 74HC00 که مربوط به گیت NAND می باشد پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است. در داخل این آی سی 4 گیت مجزای NAND وجود دارد.

فرمول مربوط به گیت NAND

نحوه عملکرد گیت NAND برخلاف AND است.دراین گیت زمانی خروجی یک HIGH است.،که هر دو ورودی صفر یا low یا اینکه هر دو ورودی مخالف یکدیگر باشند.در واقع یعنی اگر یکی از ورودی ها یک باشد دیگری صفر باشد.،در این حالت خروجی یک یا high است.

آی سی مناسبی که می توان برای این المان منطقی در نظر گرفت 74HC02 است.پایه های 7 و 14 مربوط به تغذیه زمین و مثبت آی سی هستند.برخلاف آیسی های منطقی که تا کنون بررسی کردیم ،اولین خروجی آن پایه 1 و دو ورودی اولین گیت از چهار گیت پایه های 2 و 3 آیسی 74HC02 می باشد
پایه های 2،3،5،6،8،9،11،12 پایه های ورودی و پایه های 1،4،10،13 پایه های خروجی هستند.

 

گیت XOR

درون آیسی 74HC86  4 گیت مجزای XOR وجود دارد . پایه های 1،2،5،6،8،9،12و13 پایه های ورودی 4 گیت موجود درا ین آیسی و پایه های 3،4،10،11 خروجی هستند.پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است.

فرمول مربوط به گیت NAND

این گیت منطقی زمانی خروجی آن یک یا high است.که هر دو ورودی آن یکسان نباشد.در واقع زمانیکه هر در ورودی high یا یک و یا low یا صفر باشند.،خروجی آن low یا صفر است.

 

گیت XNOR

آی سی معادلی که می توان برای این گیت در نظر گرفت.،آی سی 4077 است.این آیسی حاوی 4 گیت XNOR است.

فرمول مربوط به گیت XNOR

این گیت در واقع عکس گیت XOR است.بنابراین زمانی خروجی آن یک یا HIGH می شود.که هر دو ورودی آن یکسان باشد.یعنی زمانی خروجی آن HIGH می شود.که هر دو ورودی آن یک یاHIGH و یا LOW یا صفر باشند.اگر هر دو ورودی آن یکسان نباشند.خروجی آن LOW یا صفر است.

  • mohammad azizi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی