دانستنی های الکترونیک

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

انواع قطعات الکترونیکی و توضیح ان ها و طرز عملکرد...

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۹۵/۱۱/۲۷
    IC

مدار فرمان و قدرت

مدار فر مان و قدرت:


تمام مدارات از دو قسمت اصلی مدار فرمان و مدار قدرت تشکیل شده است.
مدار فرمان عبارت است از بخشی از مدار که شامل فیوز،بیمتال،رله،تایمرو...است و وظیفه ان همان طور که از نامش پیداست کنترل و فرمان دادن به مدار می باشد و از ویژگی ان این است که اولا با برق تکفاز کار می کند و ثانیا با قطع مدار فرمان مدار قدرت ما قطع و با وصل مدار فرمان مدار قدرت ما وصل میگردد  به طور ساده تر به عنوان مغز مدار استفاده میشود که برای طراحی مدار فرمان به کمک کنتاکتور از تیغه های باز و بسته کنتاکتور استفاده می شود.



مدار قدرت نیز تابع مدار فرمان می باشد و کار اصلی ان این است که قسمت سه فازه برق را کنترل می کند یعنی ما با وصل مدار فرمان مدار قدرت را فعال می کنیم و با فعال شدن مدار قدرت برق به بار منتقل می شود.


اشنایی با وسایل مورد استفاده در مدار فرمان:
شستی استارت استاپ
شستی استارت استاپ ، یکی از انواع کلید ها میباشد. با این فرق که در کلید های معمولی با زدن دکمه ، حالت کلید به حالت انتخاب شده میماند یعنی برای مثال در صورتی که در کلید های تک پل دکمه را به سمت پایین فشار دهیم، دکمه پایین میماند و تغییر حالتی درآن ایجاد نمیشود تا وقتی که دکمه به سمت بالا فشرده شود. ولی در این کلید ها (شستی ها) با فشردن شستی به داخل ، شستی عمل میکند و با برداشتن فشار از روی شستی ، شستی به حالت قبلی خود باز میگردد.شستی استارت ، نوع باز کلیدی که گفتیم میباشد. پلاتین های این شستی در حالت عادی از هم جدا و باز میباشند و جریان از شستی نمیگذرد. با فشردن شستی پلاتین ها به هم میچسبند و مسیر جریان را کامل میکنند و باعث عبور جریان از مدار میشوند ، و با برداشتن فشار از روی شستی ، شستی به حالت قبلی خود باز میگردد و پلاتین ها جدا میشوند.شستی استاپ ، نوع بسته کلیدی که گفتیم میباشد. پلاتین های این شستی در حالت عادی بهم چسبیده میباشند و جریان از شستی عبور میکند. با فشردن شستی ، پلاتین ها از هم جدا شده و مسیر جریان باز میشود در نتیجه مدار قطع میشود ، با برداشتن فشار از روی شستی ، شستی به حالت قبلی خود باز میگردد و پلاتین ها به هم میچسبند.
 
 کنتاکتور

وسیله ای است الکترو مغناطیسی که از تیغه هایی تشکیل شده است که ما با وصل برق به قسمت تغذیه کنتاکتور تیغه هایی که در حالت عادی باز بودند بسته می شوند و تیغه هایی که در حالت عادی بسته بودند باز می شوند که از این خاصیت می توان در طراحی مدار فرمان استفاده نمود.

بیمتال

وسیله است با عملکرد الکترو مغناطیسی که در انواع تکفاز و سه فاز وجود دارد و کار اصلی ان این است که در موقع عبور جریان زیاد از سیم مکدار را قطع میکند و دارای تیغه های فرمان است که می توان با استفاده از این تیغه ها مدار فرمان را کنترل کرد.

فیوز

فیوز ها انواع مختلفی دارتد که ما در این جا فیوز مینیاتوری را معرفی میکنیکم

این نوع فیوز عملکرد الکترومغناطیسیث دارد و در مدار به صورت سری قرار می گیرد و در صورت عبور جریان زیاد از سیم فیوز مدار را باز می کند یا به طور ساده برق را قطع می کند.


مثال:به کمک یک شستی استپ و یک استارت و یک کنتاکتور مداری طراحی منید که با زدن استارت موتور روشن و با زدن استپ کموتور خاموش شود...

جواب:برای طراحی مدار باید به مسیر عبور جریان توجه کنیم در این مثال ابتدا سیم فاز را به ورودی فیوز وصل میکنیم سپس از خروجی فیوز به ورودی 95بیمتال و خروجی96 بیمتال را به ورودی استپ می دهیم و از خروجی استپ به ورودی استارت متصل می کنیم و خروجی استارت را به تغذیه کنتاکتور وصل می کنیم و نول را نیز به طور مستقیم به تغذیه کنتاکتور می دهیم و برای مدار قدرت ان نیز سه فاز ابتدا از فیوز عبور داده و به تیغه NO کنتاکتور وصل می کنیم و بعد از عبور ان از بیمتال به الکتروموتور متصل می کنیم  به شکل زیر توجه کنید...
 
  • mohammad azizi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی